Výlet mladých hasičů - Brada-Rybníček - 30.7. - 6.8.2022

29.08.2022 21:57

Po dvouleté pauze jsme se konečně vydali na vícedenní výlet mladých hasičů. Začali jsme v sobotu 30.7. ve 12:45 na vlakovém nádraží. Jeli - Eliška Ch., Eliška J., Anežka, Kája, Karolínka, Dominik, Jindra, Vanďa a Kikina. Dorostenci - Michal, Verča, Natka, Gabča a vedoucí Zdenda a Lucka s Majdou. Vlak měl samozřejmě zpoždění - 11 minut. Vydali jsme se směr Stará Paka a pokračovali až do Ostroměře, kde jsme přestoupili na další vlak směr Turnov. Vystoupili jsme na zastávce v Jinolicích. Z vlakové zastávky jsme šli pěšky asi 45 minut do tábora Brada - Rybníček, kde na nás už čekali kuchtíci Tomáš s Honzou. Dorostenci se ubytovali v již postavených stanech. Děti si vybraly ubytování ve stanech, které si musely nejdříve postavit. Stavění a ubytování jim zabralo spoustu času. Lucka s Tomem odjeli na nákup a Michal roztápěl Golema (pravěký bojler), aby děvčata měla teplou vodu na koupání. Mezitím jsme roztřídili bedny s hrami a poté vynosili nákup z hasičského auta. Na Golemovi je v 18:16 41,8°C. Momentálně je volná zábava. Děti hrají míčové hry a dorostenci hrají reflexy (double s hasičskou tématikou). Vedoucí vaří večeři. Protože bylo velké sucho a nemohli jsme rozdělat oheň, tak jsme místo tradičního táborového opékaní buřtů měli párky ohřáté ve vodě. Po večeři byla opět volná zábava. Děti hrály na schovávanou a dorostenci hráli Člověče, nezlob se! Během večera jsme se chodili postupně sprchovat. V půl desáté zalezly děti do stanů a chystaly se ke spánku.

V neděli děti vstávaly již kolem 6 hodiny ranní, ostatní si ale ještě hodinku pospali. Děti šly na rozcvičku a vedoucí připravovali snídani. Kolem deváté jsme vyrazili na výlet. Nejdříve jsme navštívili pozůstatky hradu Brada v nadmořské výšce 439 m, poté jsme sešli k Rumcajsově jeskyni. Dále jsme šli stezkou na Přivýšinu (464 m.n.m.), odkud jsme šli k Prachovským skalám. Tak jsme udělali nálet na místní stánek a také jsme tam navštívili muzeum přírody Českého ráje. Odtud jsme se vydali směrem k Jinolickému rybníku, na obhlídku jaká je teploty vody - na Golema nemá. Z Jinolic jsme se již vydali zpět do tábora. Čas návratu byl 13:29. Celkem jsme ušli asi 6,32km. Po návratu byla volná zábava a oběd, ke kterému byly řízky s kaší. Poté se napustil bazén, ve kterém se děti byly ihned smočit. Přivítali jsme také Verču, kerá dorazila o den později. Dorostenci zatím připravovali stopovanou. Po teoretické přípravě následoval 60 minutový šlofík. Poté proběhlo melounové osvěžení. Vzápětí jsme přešli na praktickou část stopované. Po asi 1,5 hodině jsme vše připravili. Děti se oblékly do pevné obuvy a mohli jsme začít. Stopovaná probíhala dost netradičně, místo kroků se musely orientovat pomocí azimutu - ještě, že už dorazila Verča, jinak by ostatní bloudily ještě dnes. Dost jsme se jim pomstili za brzké vstávání a rušení nočního klidu. Za nesplněné úkoly byly rozdány trestné body a v táboře musely děti dřepovat, skákat přes švihadlo a panákovat. A také jednu minutu skákat na jedné noze a hladit se přitom na břiše. Poté následovala večeře v podobě povidlových nebo tvarohových buchet. Po večeři nastala volná zábava, sprchování a posléze i noční klid.

V pondělí byl budíček v 7:45, když se děti vysoukaly ze stanů, šly na rozcvičku. Vedoucí mezitím opět připravili snídani - rohlíky s marmeládou nebo sýrem a čaj nebo kakao. Po snídani asi kolem 9:30 jsme vyrazili na výlet. Z tábora jsme šli pěšky k Bílému mlýnu, odkud jsme šli na Zebín. Ze Zebína jsme sešli k Vajdštejnské lodžii. Poté jsme šli směr tábor a cestou jsme ještě vyšli na vyhlídku Čeřovku v Jičíně. Také jsme se zastavili na dětském hřišti v Kbelnici. Sice nás boleli nohy, ale na hřišti na to každý zapomněl. Celkem jsme ušli 14,5km. V 15:29 byl pozdní oběd, ke kterému byly těstoviny s kuřecím nebo vepřovým masem a omáčkou. Následovala volná zábava. Během volné zábavy se děti koupaly v bazénu, kreslily na kamínky a psaly pohledy a dopisy. Dorostenci si dali šlofíka, který byl v 18:58 Zdendou přerušen. Šlo se do lesa pro dříví, aby se zatopilo na teplou vodu. Poté byla večeře v podobě bramboráků s okurkovým salátem. Po večeři následovala volná zábava a sprchování. Chvíli po deváté děti přesvědčily Michala, aby vytáhl kytaru a zahrál nějaké písničky. Svou hrou na kytaru se nám pochlubil i Tomáš, který zahrál Stánky, Lojzu a Lízu a dorostence naučil hrát začátek Nothing else matters bez akordů. Děti ulehly do stanů po desáté hodině večerní, dorostenci o něco později. Jediný Michal se rozhodl spát pod širým nebem, ale později ho navštívila liška, která se vůbec nebála, a tak šel Michal spát do jídelny.

V úterý dorostenci vstávali po páté hodině a vyšli na východ slunce. To ale nechtělo vylézt, tak čekali 45 minut. Poté si šli dát ještě do tábora šlofíka. Budíček byl v 8 hodin, někteří ale vstávali již v 7. Nastala rozcvička a poté opět snídaně. Po deváté hodině jsme si sbalili věci k vodě, pití a vyrazili jsme směr Jičín. V Jičíně jsem si pohráli na hřišti pod Valdštejnskou věží a také se nasvačili. Následně jsme vylezli na Valdštejnskou věž. Poté jsme šli Cipískovou stezkou, která nás zavedla do restaurace Veselka na oběd. Kde jsme si objednali smažený sýr nebo kuřečí řízek s hranolkama, jediný Zdenda si dal Rumcajsovu šavli. Dále jsme pokračovali v Cipískově stezce, která vedla kolem koupaliště Kníže, kde jsme zakotvili až do 18 hodin. Poté pro nás přijel Tomáš hasičskou dodávkou. Zhruba v 19:30 byla večeře - těstoviny s omáčkou, které zbyly z pondělního oběda. Po večeři jsme přivítali Honzika, který dorazil o pár dnů později. Pak se šly děti koupat a dorostenci založili táborák a Michal hrál na kytaru. Děti šly spát chvilku po desáté. Dorostenci se rozhodli spát venku a liška pokračovala v akci. Gabče odtáhla boty a překousala jí tkaničky.

Ve středu dorostenci vstávali v 7 hodin, děti vstávaly na budíček v 8 hodin. Jako obvykle následovala rozcvička a snídaně. Poté následovala volná zábava pro děti, zatímco dorostenci připravovali sportovní hry na dopoledne. Děti se rozdělily do dvou týmů (Levý polena X Hovénka) a zahrály si vybíjenou a přehazovanou. Následně byl oběd, ke kterému jsme měli knedlíky plněné uzeným masem se zelím. Po obědě následoval odpočinek. Kolem 14:30 jsme vyrazili do autocampu Jinolice. Všichni jsme se v rybníku pěkně vyřádili a nikdo se naštěstí neutopil. Zpět do tábora jsme vyšli v 17:23. Po příchodu jsme se šli všichni osprchovat, museli jsme si omýt i vlasy. Pak jsme dostali večeři - palačinky s marmeládou. Dorostenci na večer připravili pro děti bobříka mlčení, který trval od 19 do 21. Mezitím se hrála přehazka, ve které hráli dorostenci s Luckou proti dětem s Tomášem. Pro děti to bylo velmi těžké, protože nemohly mluvit, ale většina bobříka porušila, což bylo vlastně v plánu. Bobříka mlčení zvládla pouze Eliška Ch. Zbytek se šel projít za trest s Michalem. Potom šly děti spát. Vedoucí a dorostenci hráli karty. Dorostenci opět spali venku. Tentokrát bez lišky.

Ve čtvrtek vstávali dorostenci po 7 hodině ranní, protože jim svítilo slunce do ksichtu. Natce to ale nedělalo žádný problém. Jako tradičně proběhla rozcvička v 8 hodin a následovala snídaně. Poté byla volná zábava. V 9:30 jsme odjeli hasičským autem do Jičína na koupaliště Kníže, museli jsme jet na dvakrát, protože je nás mnoho. Na koupališti jsme strávili valnou část dne, většina skoro ani z vody nevylezla. Nejvíce nás bavilo jezdit ve skupince na tobogánu. Měli jsme s sebou jablko a kapsičku a v poledne jsme si dali malé občerstvení v místním kiosku (hranolky, krokety, párek v rohlíku). Koupaliště jsme opustili zhruba v 15:30, do tábora jsme jeli opět hasičským autem. Po návratu následoval odpočinek a volná zábava. V 17:20 proběhl večeřooběd, byly brambory s kuřecím masem. Poté byla volná zábava, děti se šly ještě koupat do bazénu. V 19 hodin nás poctil svojí návštěvou dorostenec Honza K.. Díky jeho včasnému příchodu stihl i oslavu Domikova svátku a Kikininých narozenin. Tomáš jim připravil melounový dort. Tou dobou dětem vybrali dorostenci stany a sebrali plyšáky. Zdenda sundal českou a hasičskou vlajku. Děti si ničeho nevšimly. Před 20 hodinou si dorostenci prošli stezku odvahy, která má krycí název "Bradský loupežník". Ve 20:30 proběhlo vyhodnocení celodenní hry - děti měly vybranému kamarádovi udělat dobrý skutek. Tou dobou si děti všimly, že jim chybí jejich věci. Začaly se obviňovat samy navzájem. O chvíli později objevily vzkaz, kvůli odvedení pozornosti následovala procházka k Rumcajsově jeskyni, jestli tam nenajdou svoje věci. Ještě než vyrazily, musely odevzdat všechny baterky - dorostenci je použili místo svíček na stezku odvahy. Po návratu do tábora se děti rozdělily do dvojic, odvážnější šly samy, a vydaly se na cestu po baterkách. Postupem cesty utvořily 3 skupinky. Místo strašidel měly děti po cestě úkoly, které si zapisovaly, strašidla byla pouze na konci stezky. Děti se hodně bály. Bobřík skončil zhruba ve 22:45. Děti šly spinkat a dorostenci s vedoucími ještě chvíli hlídali, než děti usnou.

Předposlední den našeho tábora si dorostenci více pospali, aby nabrali síly. Bohužel je však probudilo sluníčko a děti, které z nich měly legraci. Spali totiž opět pod širákem. Legrace skončila hned jak děti zjistily, že tu večer opět byla liška a Verče rozkousala žabku - nezavřely si totiž předsíňku u stanu. Poté proběhla rozcvička a tradiční snídaně. Jelikož sluníčko v těchto dnech hřeje více než je třeba, zůstáváme v táboře. Honza se Zdendou, později i Gabčou, Verčou a Dominikem hráli karty. Děti dováděly v bazénu nebo odpočívaly ve stanech. Kolem 14 hodiny jsme obědovali šunkafleky. Po obědě si děti hrají a balí věci, dorostenci odpočívají, hrají člobrdo, reflexy a pomáhají Zdendovi uklízet tábor. Po páté hodině jsme měli malé občerstvení - ovoce, zeleninu a nanuky na osvěžení. Poté Honza zase mastil se Zdendou karty, Michal si dal šlofíka a děti se šly postupně sprchovat. Dorostenkyně s Luckou sbíraly na tajňačku zajímavé hlášky ze sprch. Holky se totiž koupaly skoro všechny najednou a my byly překvapené, co vše probírají. Škoda, že jsme neposlouchaly už od prvního dne. V osm večer jsme měli večeři - pizzu. Pak jsme si udělali společnou fotku v hasičských tričkách a připili si dětským šáňem na konec tábora. V osm večer přijela část jilemnických skautů balit stany. Dorostenci hráli na kytaru bez Michala, jelikož pomáhal skautům, později se ale přidal. Na obloze se začaly objevovat blesky, a tak jsme tušili, že se blíží bouřka. V půl jedenácté děti ve stanech povinně utichly a šly spát. Uprostřed noci ulehli i dospělí a vzhůru zůstali jen dorostenci a skauti.

V sobotu v půl 4 ráno se přihnala bouřka a přívalový déšť, který nechtěl ustat. Museli jsme povolat Honzu, který již spal. Vykopali jsme strouhu, aby nás to nevyplavilo v kuchyni, hlídali jsme zbytek tábora a uklidňovali děti, které se vzbudily. Přišla nás zkontrolovat Lucka, ale když zjistila, že jsme se o vše postarali, tak šla zase spát. Kolem páté si šli všichni kromě Michala odpočinout, protože bouřka odcházela. Po sedmé hodině ranní dorostenci připravili snídani. Po snídani přijel zbytek jilemnických skautů a my začali uklízet stany. Ve volném čase jsme si dali poslední rozcvičku. V půl jedenácté jsme vyrazili na vlakovou zastávku. Začalo se oteplovat a cesta vlakem byla pro mnohé unavující. Někteří by si pobyt na táboře ještě prodloužili, jiní už se těšili domů. Na nádraží do Roztok jsme dorazili jak jinak než se zpožděním - v Lázních Bělohrad nešly vlaku zavřít dveře. Po vystoupení z vlaku jsme naskákali rodičům do náručí, rozebrali jsme si věci a jeli domů.

Moc děkujeme dorostencům za sepsání deníčku z výletu a také za spoustu fotek.

Za uskutečnění výletu děkujeme našim vedoucím, dorostencům, obci Roztoky u Jilemnice, SDH Roztoky u Jilemnice a Jilemnickým skautům za zapůjčení tábořiště.